Hva er poenget med og hva inneholder en god strategi for sosiale medier?

For en bedrift som har tenkt å satse på sosiale medier er det helt avgjørende at bedriften utvikler en strategi før man hiver seg ut i det. Uten en strategi er det vanskelig å lykkes i sosiale medier.

Poenget med en strategi for sosiale medier er å få bedriften til å tenke igjennom og legge en slagplan for hvordan den skal lykkes. Det finnes mange fallgruver som man må prøve å unngå. En slik strategi vil variere fra bedrift til bedrift og hvilke mål de har med å etablere seg i sosiale medier. Men selv om selve strategien vil variere fra bedrift til bedrift, vil poenget med strategien være det samme, nemlig å bevisstgjøre bedriften hvordan man skal gå frem for å etablere seg på en ønsket og god måte i den sosiale 2.0-verdenen.

Så hva bør en slik strategi inneholde?
Vel, igjen, detaljene vil variere fra bedrift til bedrift. Men vi kan likevel plukke ut noen hovedområder som bør være behandlet i en strategi for sosiale medier. Etter å ha lest diverse strategier og tenkt litt selv, har jeg kommet frem til at disse punktene er sentrale å ha med i en strategi:

  • Mål (gjerne med delmål, langsiktige og kortsiktige)
  • Hvordan målene skal nås
  • Målgruppe
  • Tilnærming til ulike nettverk
  • Rolleavklaring
  • Retningslinjer/kjøreregler
  • Hvordan ta lærdom av erfaringene

Mål og måloppnåelse
Det aller viktigste bedriften må finne ut av er hva den ønsker med å etablere seg i sosiale medier. Hva er målet? Og hvordan skal vi oppnå målet? Her gjelder det å ha tydelige og definerte målsettinger, samt at det er viktig at disse målene henger sammen med de andre målene bedriften har, slik at man ikke får motstridende mål. Målene kan være både kortsiktige og langsiktige. F.eks. så er NetCom sitt mål å ”skape positive kundeopplevelser gjennom førsteklasses service, åpen dialog og høy tilstedeværelse på kundenes premisser”.

Bilde: Mål for sosiale medier (NetCom)

Mål for sosiale medier (NetCom)

Det vil også være hensiktsmessig å ha en plan for å måle hvor godt bedriften klarer å oppnå de målene man har satt. Dette er viktig slik at man kan ta lærdom av de erfaringene man gjør seg for å stadig forbedre seg. Her vil det også være viktig å være bevisst på hvordan man skal håndtere kritikk som kommer fram i sosiale medier og hvordan man ytterlige kan forbedre seg.

Tilnærming
En annen sentral del av strategien bør være hvordan man har tenkt å tilnærme seg de ulike nettverkene. Ulike medier krever ulik tilnærming, Facebook er ikke det samme som Twitter. Her vil det bli viktig å finne ut:

  • Hvem vi skal nå (målgruppe)
  • Hvordan skal vi nå de
  • Hva vi skal ”tilby” i de ulike mediene
  • Hvordan vi ønsker å bli oppfattet

Det vil etter all sannsynlighet være lurt å etablere seg i flere nettverk og ikke i bare ett. Dette gjør at man øker tilgjengeligheten og når bredere ut blant folk. Noe av hovedessensen med å være i sosiale medier for en bedrift er å kommunisere med sine kunder (og partnere), derfor er det viktig å være der kunder er. Velg derfor flere relevante nettverk.

Det kan være sentralt å utvikle ulike suksesskriterier for hvordan man ønsker å tilnærme seg de ulike nettverkene. Dette kan f.eks. være å skape en helhetlig profil som er lik i alle sosiale medier (bedriftens designmanual kan være til stor hjelp her). Et annet vil være å sørge for en integrasjon mellom de ulike nettverkene man er tilstede i, noe som også vil bidra til en helhetsfølelse.

Ansvar og rolleavklaring
Det vil også være veldig viktig i en strategi å avklare roller og fordele ansvar. Hvem sier hva og hvordan? Hvem deltar? Hva svarer vi på og ikke? Her kan det være svært sentralt å utvikle gode retningslinjer eller kjøreregler for hvordan man skal oppføre seg i sosiale medier.

Under kan du se retningslinjene NetCom har utviklet for sine ansatte for bruk i sosiale medier:

Kvalitet framfor kvantitet
Det bør også i strategien fremheves at man skal fokusere på kvalitet framfor kvantitet. Jeg synes Hans-Petter Nygård-Hansen illustrerte dette veldig bra i et blogginnlegg på http://hanspetter.info: ”SAS burde f.eks. ikke fokusere på å få 100,000 “Liker” på Facebook, men å bli et bedre flyselskap – også på Facebook ….for da vil også flere “Like” SAS – også på Facebook. ”

Det er viktig å være til stede, men ikke overdriv. Det virker fort irriterende når det kommer massevis av oppdateringer daglig. Samtidig er det viktig å være konsekvent, har du først lagt deg på en oppdateringsfrekvens bør du opprettholde denne.

Samtidig tar det tid å bygge et godt nettverk i sosiale medier, det skjer ikke over natten. Dessuten er det kvaliteten på nettverket som har betydning, ikke størrelsen. Eller som Michael Kearns, professor ved universitet i Pennsylvania sa det: «Det er ikke nødvendigvis antallet venner eller forbindelser man har i sosiale medier som har betydning for graden av innflytelse, men snarere personens egenskaper eller «kvaliteten» på forbindelsene som avgjør hvorvidt man faktisk har reell innflytelse eller ikke». Dette er noe en bør ha i tankene når man utvikler strategien og målene med tilstedeværelsen i sosiale medier, og ikke minst i det man lanserer sine sosiale kanaler. Det vil også være kritisk å ha en plan for hvordan ”de riktige personene” skal følge bedriften fra starten.

Til slutt
Et siste punkt som jeg ønsker å framheve er at den strategien man utvikler må forankres i hele bedriften og den må følges opp. Det hjelper lite hvis man utvikler en god strategi hvis ingen faktisk etterlever det som står i den.

Oppsummert kan vi si at en strategi for sosiale medier bør inneholde:

  • Hvordan målene skal nås
  • Hvem som skal nås
  • Hvor de skal nås
  • Rolleavklaring
  • Retningslinjer/kjøreregler
  • Hvordan ta lærdom av erfaringene

Her kan du se et tankekart som jeg lagde da jeg tenkte på hva en strategi for sosiale medier bør inneholde.

Bilde: Tankekart

Tankekart av hva en strategi for sosiale medier bør inneholde. (Klikk på bildet for større versjon)

Hva mener du? Er dette elementer som er viktig å ha med i en strategi for sosiale medier? Enig eller uenig? Har jeg utelatt noe du mener er vesentlig? Si gjerne din mening i kommentarfeltet under.

3 Responses to Hva er poenget med og hva inneholder en god strategi for sosiale medier?

  1. Godt innlegg – likte spesielt veldig godt tankekartet ditt 🙂
    (og tusen takk for hyggelig referanse)

    Vennlig hilsen, Hans-Petter

  2. Marianne says:

    Veldig bra innlegg, mange viktige poeng kommer fram her. Likte godt at du hadde med et tankekart og eksempler fra Netcom, Hans-Petter Nygård-Hansen om SAS og Michael Kearns.

  3. Veldig god refleksjon om hva en strategi er og hva vitsen er. Fint observert at strategier varierer for ulike virksomheter. Dette er rett og slett et glimrende svar på oppgaven. Flott tankekart. Bra å inkludere Netcom-strategien som konkret eksempel som understøtter det du skriver. Hilsen Svend Andreas, faglærer

Legg igjen en kommentar